3.ca.36 La literatura de preguerra: anys 20-30 (“Generació sacrificada”)

Bartomeu Rosselló-Pòrcel (1913-1938)

Prezi Preg

Per informar-te de l’evolució de la literatura (poesia, sobretot) dels anys anteriors a la guerra civil et recoman que preguis nota de la informació d’aquest prezzi. Jo us guiaré en tot moment pel que fa a la informació rellevant i a la secundària.

  1. Un cop feta l’explicació general per par t de la professora del que va suposar la literatura entre la Dictadura de Primo de Rivera (fi del Noucentisme) i la guerra civil espanyol, heu de fer una síntesi esquemàtica del tema que contengui els següents punts:
  • Context històric sue condiciona la producció literària de preguerra.
  • Principals gèneres, tendències predominants i autors destacats.
  • POESIA: CARLES RIBA> mestre del simbolisme i poesia pura fins al 1959 (any de la seva mort.
    • Selecció de dades biogràfiques que fan d’ell un home de formació noucentista i clàssica.
    • Llibres destacats: Del joc i del foc (1936-1946) que inclou 2 reculls de tankas i Elegies de Bierville (publicat el 1943), reflexió sobre el seu exili a França. Llegirem i comentarem “Súnion” a classe.
  • Bartomeu ROSSELÓ-PÒRCEL
    • Selecció de dades biogràfiques destacades (va tenir una vida molt curta: morí als 25 anys).
    • Trets i influències predominants en la seva poesia (barroc castellà, recursos avantguardistes i el paisatgisme de l’Escola mallorquina.
    • 3 obres: Nou poemes (1933), Imitació del foc (1934) i la millor, Imitació del foc (publicada pòstumamment, 1938). Llegirem, escoltarem la versió musicada de M. del Mar Boned i comentarem “A Mallorca durant la guerra civil” a classe.

2. Torna a llegir “Tanka” que hem comentat a classe i digues primer de què tracta i després comenta per què es diu tanka?

3. Llegeix el poema “Sunion” i contesta les qüestions:

Sunión! T’ evocaré de lluny amb un crit d’alegria,
tu i el teu sol lleial, rei de la mar i del vent:
pel teu record, que em dreça, feliç de sal exaltada,
amb el teu marbre absolut, noble i antic jo com ell.
Temple mutilat desdenyós de les altres columnes
que en els fons del teu salt, sota l’onada rient,
dormen l’eternitat! Tu vetlles, blanc a l’altura,
pel mariner, que per tu veu ben girat el seu rumb;
per l’embriac del teu nom, que a través de la nua garriga
ve a cercar-te, extrem com la certesa dels déus;
per l’exiliat que entre arbredes fosques t’albira
súbitament, oh precís, oh fantasmal! i coneix
per ta força la força que el salva als cops de fortuna,
ric del que ha donat, i en sa ruïna tan pur.

Carles Riba

a. A què/qui es refereix C. Riba quan s’adreça a Súnion?

b. On es troba ubicat i en quin estat es troba? I quina és la seva funció?

c. Per què es compara el poeta amb ell? En quina paraula podem trobar la clau per intretar el poema?

d. Conclusió: Quin és, doncs el simbolisme del poema? i per què el seu autor fa servir una elegia per parlar del tema?

4. Llegeix “A Mallorca durant la guerra civil” i contesta les qüestions:

Verdegen encara aquells camps
i duren aquelles arbredes
i damunt del mateix atzur
es retallen les meves muntanyes.
Allí les pedres invoquen sempre
la pluja difícil, la pluja blava
que ve de tu, cadena clara,
serra, plaer, claror meva!
Sóc avar de la llum que em resta dins els ulls
i que em fa tremolar quan et recordo!
Ara els jardins hi són com músiques
i em torben, em fatiguen com en un tedi lent.
El cor de la tardor ja s’hi marceix,
concertat amb fumeres delicades.
I les herbes es cremen a turons
de cacera, entre somnis de setembre
i boires entintades de capvespres.

Tota la meva vida es lliga a tu,
com en la nit les flames a la fosca.

B. Rosseló-Pòrcel (Barcelona, setembre 1937)

a. Quina relació temàtica té el títol amb el poema.

b. Fes l’estructura interna del poema, tot atenent el canvi de cromatisme i de veu poètica.

c. Per què hi ha un canvi de to tan gran entre la primera i la segona part del poema.

d. Quin tipus de figures són les marcades en negreta i com les interpretaries.

e. Interpreta el final (dos darrers versos).

e. On hi podem trobar una influència de l’escola mallorquina i en quins recursos i descobrim una influència avantguardista?

QUADRE EVOLUCIÓ POESIA PREGUERRA-POSTGUERRA

Advertisements

About masocias

Profe i amant de la bellesa en totes les seves formes.
This entry was posted in General. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s